Destekler rehberlere fayda sağlamıyor

Dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgını Türkiye’de ekonomik açıdan tüm sektörleri olumsuz yönde etkilerken, devlet tarafından 'ekonomik istikrar kalkanı' adı altında alınan tedbirler içinde rehberlere yönelik hiçbir desteğin olmaması ise sektör çalışanlarında memnuniyetsizlik yarattı.

04/04/2020 12:00

Türkiye Turist Rehberleri Birliği (TUREB) Yönetim Kurulu Üyesi, Aydın Turist Rehberleri Odası (ATRO) Yönetim Kurulu Başkanı Ozan Sayın, Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy’un turizm sezonu ve paydaşlar için sektöre dönük yapılan çalışmaları anlatırken bu sektörün can damarlarından olan rehberlere yarar sağlayacak hiçbir desteğin olmamasının kendilerini üzdüğünü söyledi.

"ÜMİT DOLU SEZON BEKLERKEN, ACI BİR SINAVDAN GEÇİYORUZ"

Virüsün hiç beklemedikleri bir hız ve acımasızca tüm dünyayı etkisi altına aldığını ifade eden Ozan Sayın, “Hiç beklemediğimiz kadar hızlı ve amansızca vurdu bu yeni virüs. Hepimiz 2016’dan beri 2020 yılına kilitlenmiş bekliyorduk. Tüm paydaşların uzlaştığı, Türk turizminde beklenen yükselişin başlayacağı yıl olarak 2020 denilmiş, tüm sektör umutlu bir bekleyiş içine girmişti.

Otel rezervasyonları artmış, seyahat acenteleri yoğun bir sezon için hazırlıklarını tamamlamış ve rehberler için de tekrar umut dolu bir sezon geliyor diyerek ümitle bekliyorduk. Çok kötü bir tokat daha yedik yüzümüze. 2016 yılında Sultanahmet bombası patladığından beri bizim her sene dayanma gücümüz test edildi. 33 yıllık tecrübelerime dayanarak söyleyebilirim ki bu ülkeye döviz getiren ve dünya ülkeleri arasındaki saygınlığını artıran bir sektörün içindeyiz ve sanırım en acı sınavdan geçiyoruz."

DESTEKLER REHBERLERE FAYDA SAĞLAMIYOR

Sezona yatırım yaparak, yani borçla giren turizmcinin bu sınavdan geçemeyeceğini bildiklerini söyleyen Sayın; "Turizm desteklenmesi gereken en önemli sektördür. Bu bağlamda açıklanan destekler, çoğunluğu serbest çalışan Profesyonel Turist Rehberlerine hiçbir fayda sağlamamaktadır.

Kötümser olmak istemiyorum ama eğer beklediğimizden de uzun sürerse Rehberler olarak ne kadar daha dayanabileceğimizi bilemiyorum. Sadece biz veya sektörümüz değil, tüm dünya etkilendi ve sürüyor. Tüm insanlık bu yenidünya düzenine ayak uydurmaya çalışıyor."

İNSANLARA ÇOK ŞEY ÖĞRETTİ

Belki de bu virüsün kötü tarafları olduğu kadar iyi tarafları da var diyen Sayın; "Örneğin; sayısal (dijital) dünyanın ne kadar büyük olduğunu keşfettik. Virüsün yayılım hızı tüm dünyadaki müzeleri kapatmış olsa da, biz onları sanal ortamda gezmeyi öğrendik. Elektronik kitapları farklı kaynaklardan indirdik. Sanırım hepimiz evimizde oturup sanal ortamda yaptığımız turları nasıl geliştirebileceğimizi, turizmde nasıl daha sayısal olabiliriz onu araştırıyoruz.

Turizmciler olarak az zaman ayırdığımız ailemiz ile zaman geçirmenin ne kadar zevkli olduğunu tekrar keşfettik. Evimizde tamir edilecek ne çok şey olduğunu gördük. Yaşlılarımızı daha çok düşündük. Onların kaybının ülkenin geleceği için ne kadar kötü olacağını tartıştık. Hepimiz ihtiyat akçesinin ne kadar önemli olduğunun farkına vardık. Hem kendimiz hem ülkemiz için. Sosyal medyada inanılmaz hızla yayılan bilgilerin doğruluğunu tartıştık."

ÇOK HIZLI YERLİ TURİZM YOĞUNLU İLE KARŞILAŞACAĞIZ

Oda Başkanı Sayın; "Ama en önemlisi kendimize zaman ayırma şansımız oldu. Hiç bir şey yapmadan düşündük, düşünüyoruz. Eminim bu boşluk olarak gördüğümüz anlar, gelecek olan yoğun sezonları nasıl daha iyi kullanabileceğimizi şekillendirecek yeni programlar, salgında da insanların konaklayabileceği otelleri veya sanal turlarla sayısal dünyada yapılabileceklerimiz sınırsız olanakları fark ettik.

Sonuçta dilerim hepimiz bu virüsten çok kısa zamanda kurtuluruz. Ben iyimserim. Haziran’da bu işin biteceğini ve çok hızlı bir yerli turizm yoğunluğu ile karşılaşacağımızı düşünüyorum. Yazın başlayacak az oranda kruvaziyer gemi turizmi, sonbaharda yoğunlaşıp kışın devam edecektir diye umuyorum" ifadelerini kullanarak, sabır ve ümidin her şeyin anahtarı olduğunu söyledi.